Monday, December 31, 2012

Bagaimana Untuk Membangunkan Strategi Pemasaran dalam 5 Langkah Mudah

Manfaat strategi pemasaran yang dirancang adalah banyak. Pemilik perniagaan sering bergantung semata-mata kepada gerak hati mereka untuk membuat keputusan perniagaan. Walaupun pengetahuan ini tidak formal namun ia adalah penting dalam proses membuat keputusan, ia mungkin tidak memberikan anda dengan semua fakta yang anda perlukan untuk mencapai keputusan pemasaran. Strategi pemasaran akan membantu anda dalam menentukan matlamat perniagaan dan membangunkan aktiviti untuk mencapai matlamat.
  1. Huraikan cadangan jualan unik syarikat anda (Unique Selling Proposition - USP)
  2. Tentukan pasaran sasaran anda. - 
  3. Tulis faedah produk atau perkhidmatan anda.
  4. Huraikan bagaimana anda akan memposisikan produk atau perkhidmatan anda.
  5. Tentukan kaedah pemasaran anda. Adakah anda akan mengiklankan, menggunakan pemasaran internet, pemasaran langsung atau perhubungan awam?
  • Unique Selling Proposition - USP anda perlulah lain dari yang lain, jangan cuba untuk membangunkan pelan pemasaran tanpa satu.
  • Ia adalah penting bahawa anda mempunyai bajet untuk membangunkan pelan pemasaran anda. Pemasaran adalah satu pelaburan.
  • Mengkaji semula pelan pemasaran anda sekurang-kurangnya sekali setiap suku tahun. Adakah anda pada sasaran? Adakah anda perlu untuk menyemak semula?

No comments: