Thursday, October 18, 2012

Menganggarkan Kos Permulaan untuk Perniagaan Baru

Bagaimanakah kita dapat membuat anggaran modal yang diperlukan untuk memulakan sesuatu perniagaan baru.

Ada satu pendekatan yang mudah untuk memecahkan misteri ini dan mewujudkan gambaran yang jelas tentang dana yang perniagaan permulaan anda akan perlukan.




  • Kos Kategori Permulaan
Ingatlah bahawa perniagaan kecil yang berbeza akan mempunyai pelbagai jenis kos permulaan. Sebagai contoh, peruncit perabot mungkin perlu kedai dan pekerja, manakala pengeluar mainan mungkin memerlukan peralatan pembuatan, gudang dan pekerja yang terlatih untuk mengendalikan peralatan ini. Dan sekali lagi, jika anda mengendalikan perniagaan runcit dalam talian, anda mungkin melakukannya di rumah anda, dan tidak perlu kemudahan atau kakitangan di semua.

Kos untuk memulakan perniagaan boleh dibahagikan kepada enam kategori utama:

  1. Kos Jualan: Produk inventori, bahan-bahan mentah, peralatan pembuatan, perkapalan, pembungkusan, penghantaran insurans, pergudangan
  2. Kos Yuran Profesional: Mendaftar nama syarikat di SSM, cap dagang, hak cipta, paten, merangka perjanjian perkongsian, yuran peguam untuk perundingan yang berterusan, akauntan dan lain-lain.
  3. Kos Teknologi: Komputer, perisian komputer, pencetak, telefon bimbit, PDA, pembangunan laman web dan penyelenggaraan, akses internet kelajuan tinggi, langkah-langkah keselamatan, perundingan IT
  4. Kos Pentadbiran: Pelbagai jenis insurans perniagaan, bekalan pejabat, lesen dan permit, penghantaran ekspres dan pos, pembungkusan produk, tempat letak kereta, sewa, utiliti, telefon, mesin penyalin, mesin faks, meja, kerusi, kabinet fail - apa-apa sahaja yang anda perlu mempunyai pada setiap hari untuk mengendalikan perniagaan
  5. Kos Jualan dan Pemasaran: Percetakan alat tulis, bahan-bahan pemasaran, pengiklanan, perhubungan awam, acara atau perdagangan kehadiran pertunjukkan atau penajaan, persatuan perdagangan atau yuran keahlian dagangang, perjalanan dan hiburan untuk mesyuarat bersama pelanggan, mel
  6. Upah dan Faedah: gaji pekerja, cukai gaji, faedah, pampasan pekerja
Faktor masa untuk permulaan perniagaan

Salah satu komponen penting untuk mendapatkan anggaran kos permulaan yang tepat adalah menentukan tempoh masa ia akan membawa anda untuk pembukaan perniagaan anda. Ia mungkin sangat berbeza jika anda membuka sebuah restoran berbanding perniagaan eBay. Tidak kira apa perniagaan jenis anda, mengambil kira semua wang anda yang akan habiskan, dari saat anda dalam proses permulaan dan masa anda sudah bersedia untuk menjual produk atau perkhidmatan anda. Jika anda memerlukan masa tiga bulan dari masa anda untuk memulakan perniagaan runcit anda, anda harus mengira berapa banyak wang yang anda akan perlu untuk gaji, elektrik, sewa (dan pembayaran gadai janji anda!) dalam masa tiga bulan tersebut.

Belajar tentang kos tertentu untuk jenis perniagaan baru anda

Terdapat pelbagai sumber yang anda bolehperolehi untuk memahami kos tertentu yang dikaitkan dengan impian perniagaan pilihan anda. Mula dengan Komuniti forum, di mana anda boleh mencari orang lain dalam industri anda, dan hantar mesej meminta bantuan daripada rakan-rakan usahawan.

Juga pastikan anda menyemak persatuan perdagangan industri anda. Ia harus mempunyai ahli-ahli kumpulan yang aktif yang sedang melalui atau telah berjaya dilayari proses permulaan, dan mereka biasanya akan gembira untuk berkongsi tips dengan anda. Anda juga mungkin akan mendapat akses kepada contoh rancangan perniagaan dan senarai semak untuk pasaran khusus anda, tetapi yang paling penting, anda akan mengetahui dimana kos tersembunyi untuk anda berhati-hati dalam industri anda.

Mengambil setiap peluang yang anda boleh untuk membina rangkaian dengan pemilik perniagaan dalam industri anda, sama ada dalam talian atau dari pada orang. Mereka akan mempunyai pemahaman yang terbaik bagaimana kos perniagaan yang biasa dalam industri anda untuk anda mengimbangi seluruh enam kategori tadi. Dengan pengetahuan itu, anda akan dapat membuat anggaran kos yang munasabah untuk memulakan perniagaan anda sendiri.


Meletakkan semuanya bersama-sama

Sebaik sahaja anda telah mengira semua kos untuk perniagaan permulaan anda, anda boleh membuat "Laporan Pengurusan Tunai", yang mana ianya juga membantu anda didalam memerhatikan aliran tunai bulanan anda.

Kesumua diatas, menjadi realistik apabila anda mengira kos permulaan untuk perniagaan baru anda. Pengiraan pertama mungkin tidak yang betul. Teruskan untuk memperbaiki analisis anda sehingga anda berpuas hati dengan pengiraan terakhir, dan kemudian lakukan sendiri penambahkan untuk 10% daripada jumlah bajet anda untuk kategori "pelbagai" dimana akan meliputi apa-apa kos yang tidak dijangka.

No comments: