Monday, October 15, 2012

Bagaimana Membuat Idea Perniagaan Yang Menguntungkan



Keusahawanan Breakthrough adalah tentang menyelesaikan masalah - tetapi ia adalah hanya separuh peperangan. Jika anda telah berbincang idea perniagaan dan mempunyai rasa kekurangan pada setiap produk yang telah pelanggan gunakan, maka ia adalah peluang anda menyelesaikan masalah tersebut. Langkah seterusnya adalah anda perlu mengetahui dalam menjana  proses yang boleh mengisi kekurangan dan ianya pasti menguntungkan.

Untuk melakukan ini, anda perlu memahami cadangan nilai yang anda mewujudkan. Anggarkan nilai terbaik agar pelanggan akan bersetuju untuk membeli produk anda atau perkhidmatan anda. Lebih ketara lagi apakah kos anda untuk menghasilkannya.


Tiga faktor membuat cadangan nilai anda:



  1. Kos pengeluaran: Apakah kos anda untuk membangunkan dan menghasilkan produk atau perkhidmatan anda?
  2. Utiliti Pelanggan: Berapa jumlah wang yang anda boleh gunakan untuk mewakili tahap yang pelanggan anda akan menghargai produk tersebut?
  3. Harga: Berapa banyak pelanggan anda akan bersedia untuk membayar?


Semakin rendah kos pengeluaran anda dan semakin tinggi utiliti pelanggan. Sebagai contoh, katakan kita mahu untuk mengira nilai saranan untuk soya grande latte di Starbucks. kita perlu untuk menganggarkan setiap nombor tiga supaya kita boleh merancang ianya ke dalam tiga bahagian rangka kerja.


Mulakan dengan kos pengeluaran, nombor yang sering anda boleh menganggarkan dengan paling tepat. Jika anda menjual lattes atau merancang untuk mengeluarkan elektronik, membakar cupcakes atau membangunkan permainan yang berjalan pada laman web rangkaian sosial, diharapkan anda tahu cukup untuk tampil dengan anggaran kos anda untuk menghasilkan ia. Dalam kes ini, anda mungkin akan mempunyai perbelanjaan langsung, seperti kos kacang, susu soya, cawan kertas dengan sedikit lengan kadbod beralun supaya tangan pelanggan anda tidak akan membakar. Anda juga akan mempunyai kos tidak langsung seperti meja dan kerusi anda perlu memberikan kedai dan juga kempen pemasaran.


Apakah kos pengeluaran sebenar bagi soya grande tunggal latte di Starbucks? Satu tekaan, berdasarkan penyelidikan dan wawancara kami, kami akan mengatakan ia mungkin kos Starbucks kira-kira $1.75 untuk menghasilkan setiap latte.


Itu satu langkah. Langkah kedua adalah untuk memikirkan utiliti pelanggan. Dalam erti kata lain, apakah setiap cawan sebenarnya bernilai kepada pelanggan? Utiliti untuk pelanggan Starbucks adalah sedikit yang ingin tahu dan yang tidak pernah sebelum mencuba soya latte tidak semua yang tinggi. Utiliti kepada penagih kafein yang benar adalah lebih tinggi. Mungkin pelanggan akan sanggup untuk menghabiskan masa tiga kali untuk latte neophyte.


Untuk mengetahui, anda boleh meminta bakal pelanggan apa yang mereka fikir tentang lattes dan lain-lain minuman yang sama. Lihatlah apa minuman yang sama yang dijual di tempat lain, lakukan temu bual dan menjalankan kumpulan fokus atau menawarkan tawaran pra-jualan dan lihat apa tahap orang yang meminatinya.


Katakan utiliti purata kepada pelanggan Starbucks akan menjadi $5, dan kos pengeluaran dianggarkan $1.75. Ianya bolehkan kita membawa kepada anggaran terakhir: apakah harga optimum?


Menentukan bagaimana untuk harga produk yang optimum adalah satu cabaran yang tiada berkesudahan. Selalunya anda akan melalui beberapa eksperimen harga sebelum anda memikirkan apakah harga yang terbaik. Biasanya, tetapi tidak semestinya, harga yang lebih tinggi, permintaannya lebih rendah. Kunci yang perlu diingat adalah bahawa harga pembelian anda tetapkan mestilah suatu tempat di antara kos anda (atau Starbucks) untuk menghasilkan latte dan utiliti kepada pelanggan.


Dalam kes Starbucks, kita boleh mencari satu di hampir mana-mana sudut jalan bandar di Amerika, kita boleh melihat bahawa pengiraan semasa harga optimum adalah kira-kira $3.85.


Dua lagi perkara untuk dipertimbangkan: nilai dicipta dan nilai menarik. Jika Starbucks menghasilkan lattes pada $1.75 dan utiliti purata kepada pelanggan anda adalah $5, maka Starbucks telah mencipta nilai $3.25. Dan jika mereka menjual lattes pada $3.85, maka mereka menguasai nilai $2.10. Contoh ini menunjukkan cadangan nilai seimbang di Starbucks, dan mungkin membantu menjelaskan mengapa kedai syarikat kekal popular dan menguntungkan. Sekurang-kurangnya dalam contoh ini, berdasarkan andaian yang munasabah, Starbucks mewujudkan nilai signifikan bagi pelanggan, dan ia juga menangkap sebahagian besar daripada nilai itu untuk dirinya sendiri.


Jadi mengapa perlu bersusah payah dengan cara pengiraan cadangan nilai? Pertama, proses ini boleh membantu anda mendiagnosis dengan cepat kepada anda sesuatu yang cerah dan berpotensi menguntungkan.


Kedua, ia menunjukkan di mana anda perlu menumpukan usaha anda untuk memperbaiki idea perniagaan anda. Ia boleh membuat ia lebih mudah untuk mengenal pasti di mana masalah terletak sebelum anda memulakannya. Jika utiliti pelanggan anda dan kos pengeluaran anda adalah kedua-dua tinggi, sebagai contoh, maka anda mungkin perlu menumpukan usaha anda kepada pengurangan kos.


Jika utiliti pelanggan dan kos pengeluaran kedua-duanya adalah rendah, anda mungkin memberi tumpuan kepada mencari pelanggan yang berbeza untuk siapa produk anda mungkin mempunyai utiliti yang lebih tinggi. Bolehkah anda mencari pelanggan dengan keperluan menekan lebih? Adakah terdapat cara untuk membuat produk anda lebih baik tanpa membelanjakan lebih banyak wang?


Akhirnya, jika kos rendah manakala utiliti adalah tinggi, anda boleh memberi tumpuan kepada berapa banyak anda boleh meningkatkan harganya, meletakkan anda dalam kedudukan untuk menguasai lebih nilai.


Semoga anda akan membuat lebih banyak wang sementara juga membina perniagaan yang lebih menarik, stabil dan memuaskan.

1 comment:

Martha Roland said...

ANDA PERLU A:

· Pinjaman untuk pelaburan yang lebih besar?

· Pinjaman untuk pengembangan perniagaan?

· Pinjaman untuk pelaburan baru?

· Pinjaman untuk membayar hutang dan bil jangka panjang?

· Adakah anda mempunyai kredit yang buruk?

· Adakah bank anda gagal?

kami adalah pemiutang berhubung dengan bank dan menjamin tawaran telus, menawarkan pinjaman faedah rendah (2%), tanpa cagaran dan jaminan. Kami berada di sini untuk menamatkan kemiskinan dan pengangguran, kerana setiap orang mempunyai potensinya sendiri. Hubungi kami hari ini dan anda akan menjadi salah satu pelanggan kami yang dihormati. martharolandloancompany@gmail.com

Terima kasih

Puan Martha Roland.

Balas: